Sri Lanka & Dubai

18 mei 2015 - Karakol, Kirgizië

Nadat de loslopende hond van de landingsbaan was gehaald, steeg ons vliegtuig in Sri Lanka op om naar Dubai te gaan. We waren onderweg naar Kirgizië, maar moesten eerst nog zestien uur wachten op het vliegveld van Dubai voor onze overstap. We vlogen twee keer 's nachts, dus we hadden een hele dag op het vliegveld van Dubai. Ik had verwacht dat er wel genoeg plek om te slapen en zitten etc. zou zijn, maar dat viel best wel tegen. Gelukkig kwamen we er ineens achter dat we geen visum voor Dubai nodig hadden, en dat we dus gewoon het vliegveld af mochten gaan. Dus dat deden we. Man man man, wat een chique stad. Hoge glimmende flatgebouwen, zevenbaans wegen, en alles was supersuperschoon en netjes. In Dubai staat het hoogste flatgebouw van de wereld, niet omdat ze geen ruimte meer hadden (eromheen is eigenlijk alleen woestijn), maar gewoon omdat ze dat tof vonden en blijkbaar nog wel ergens een zak met geld hadden liggen. We zijn naar dat flatgebouw gegaan, en daarna naar een súpergroot winkelcentrum. Een waterval, een aquarium met haaien en andere vissen, een onderwaterdierentuin, een bioscoop, een sterrenhemel en meer dan 1200 winkels in een gebouw. We hebben als kleine kinderen door de speelgoedwinkel gerend. Supertof om zoiets te zien, maar ergens ook heel treurig.

Na het verzetje in Dubai vlogen we naar Kirgizië, vanwaar ik dit typ. We zijn dus veilig aangekomen ;-). Later meer over Kirgizië, want deze blog gaat natuurlijk over Sri Lanka.

Het allermooiste in Sri Lanka was de natuur. Vandaar ook dat we van alle bekende toeristische attracties er eigenlijk maar één hebben gezien (oké het speelt ook wel mee dat je als buitenlander overal tussen de twintig en dertig euro entree moet betalen en wij daar niet zoveel voor voelden). Na wat gegoogle hadden we al gauw goedkopere of gratis alternatieven voor de dure nationale parken gevonden, want er is genoeg mooie natuur op Sri Lanka.

In de buurt van het plaatsje Deniyaya hebben we een paar uur in een jungle gelopen, met bomen van soms wel 600 jaar oud, hagedissen, slangen, varanen en grote duizendpoten (zie de foto's, Ruben heeft hem zelfs geaaid :o). Onze tourgids zag heel veel dieren, waar wij zo voorbij waren gelopen. Toen ik vroeg hoe hij dat allemaal kon vinden, zei hij dat hij wist op welke plekken dieren vaak zaten en dat hij het koj ruiken. Hij kon olifanten op twee kilometer afstand ruiken.

Verder zijn we naar Galle geweest, een oud Nederlands vestingplaatsje (Sri Lanka is een periode in handen van de VOC geweest). Er stond een Nederlands/Portugees/Brits fort, met zelfs een Nederlands hervormde kerk. Leuk om zo ver van huis ineens allerlei Nederlandse dingen te zien.

In de laatste week op het eiland zijn we naar Sigiriya gegaan, een grote rots middenin een vallei. Althans, we gingen eigenlijk naar de rots naast Sigiriya zelf, dat bespaarde ons namelijk weer eens een ticket van 30 euro. Dit betekende wel dat we over allerlei kleine rotsen moesten klauteren en ons soms tussen de rotsen door moesten wurmen. Maar eigenlijk was dat ook best wel cool. Toen we uiteindelijk het lastigste stukje geklommen hadden, werden we beloond met een geweldig uitzicht. Omdat de rots middenin een vallei ligt, kun je vanaf de top kilometers kijken in elke richting over het landschap met meertjes, grasvelden en tropische bossen met bergen in de verte.

Afgezien van alle attracties die we bezocht hebben, was Sri Lanka een heel mooi en leuk land om te bezoeken. De mensen waren heel aardig, tijdens bus- en treinreizen was het uitzicht prachtig, het eten was lekker en alles was ook nog eens goedkoop (als je de dure attracties vermijdt dan). En het was niet eens supertoeristisch. Al met al was Sri Lanka een van onze favoriete landen tijdens onze reis.

Nu zijn we in in ons één na laatste land, want we gaan nog even naar Kazachstan voor we naar Nederland vliegen. Op 4 juni landen we op Schiphol. Ik wou nu gaan zeggen dat we over Kirgizië waarschijnlijk geen blogpost schrijven, omdat we daar ook over kunnen vertellen als we weer in Nederland zijn onder het genot van een cracker met hagelslag bijvoorbeeld, maar Ruben heeft bij dezen beloofd om toch nog iets erover te schrijven ;-).

Tot over 2,5 week!

Ruben & Susan

1. Mama Twiest:
    18 mei 2015
    Dit was weer mooi om te lezen. Jullie maken zoveel mee!
    Het ziet er allemaal prachtig uit en ook konden jullie van de treinreizen best genieten, lijkt me.
    Nog foto's in Dubai gemaakt?
  2. Susan:
    18 mei 2015
    Ja! De foto's van Dubai staan in een apart mapje als het goed is.
  3. Mama Twiest:
    18 mei 2015
    Kan ze niet vinden.hebben ze ook een titel?
  4. Herma:
    18 mei 2015
    Mooie foto's en mooie verhalen. Fijn dat jullie nog steeds genieten. Ook fijn dat we jullie gauw weer zien. De chocola en hagelslag slaan we in:-)
    nog heel veel plezier en nog een goede reis
  5. Susan:
    18 mei 2015
    Oh je hebt gelijk! We dachten allebei dat we ze wel geüpload hadden, maar kennelijk os er iets mis gegaan? Wordt aan gewerkt!
  6. Henny:
    18 mei 2015
    Weer mooi geschreven. Al met al hebben jullie ondertussen al heel veel gezien en meegemaakt! Een waardevolle ervaring voor de rest van jullie leven.
    Hier beginnen we ondertussen met aftellen. Maar tot die tijd natuurlijk nog heel veel plezier samen toegewenst!
  7. Dea:
    18 mei 2015
    Het lag dus niet aan jou Jolanda!